Učiteľom porastú platy na základe analýz a nie za vydieranie

Autor: Eugen Jurzyca | 30.11.2011 o 7:30 | (upravené 30.11.2011 o 7:41) Karma článku: 18,12 | Prečítané:  4912x

V dokonale konkurenčnom prostredí netreba o platoch vyjednávať kolektívne. Ak firma platy zníži prehnane, odídu zamestnanci. Ak ich zvýši prehnane, dostane sa do straty. V oboch prípadoch firma môže skrachovať, v oboch prípadoch si veľmi rýchlo bývalí zamestnanci nájdu miesto u konkurencie a spotrebiteľ nového dodávateľa. V dokonale konkurenčnom prostredí netreba vyjednávať kolektívne. Firmy sa priebežne dozvedajú výšku optimálnych platov svojich zamestnancov a vo vlastnom životnom záujme sa snažia k nej približovať. Náklady, „škody", spojené s hľadaním správnej výšky platov sú nízke.

Inak je to v prípade nízkej alebo žiadnej konkurencie. Kam pri znížení platov rýchlo odíde dlhodobo špecializovaný učiteľ, anestéziológ, policajt, sudca, vojak keď „konkurenčné firmy" (školy, nemocnice, súdy) financuje podľa podobného vzorca štát (dominantný, resp. monopolný nákupca služby, monopsón). A kam odíde spotrebiteľ (rodič, študent, pacient), keď zamestnanci prestanú pracovať?

Potenciálne škody spojené s hľadaním optimálnych platov môžu byť veľmi vysoké. Lekári by sa mohli prestať starať o vážne chorých pacientov, učitelia nechať hlúpnuť budúcu generáciu, úradníci by mohli napríklad nevyplatiť starobné dôchodky či sociálne dávky, policajti nechytať vrahov a zlodejov a ak by ich aj  chytili, sudcovia by ich nemuseli odsúdiť a ak by ich aj odsúdili, väzenskí dozorcovia by ich mohli prepustiť. Aby sa toto nedialo, fungujú v úspešných krajinách vyjednávacie mechanizmy. Ich cieľom je hľadať (aj) správnu výšku platov tak, aby boli dlhodobo zabezpečené štátom garantované statky. Som presvedčený, že takéto rokovania musia rešpektovať tri zásadné podmienky:

  • 1. Zmena platov nesmie ohrozovať dlhodobú udržateľnosť verejných financií. Ak si krajina ako my požičia na platy 100 miliónov eur, bude mať vbudúcnosti každoročne vdôsledku platenia úrokov na platy ozhruba 5 miliónov eur menej. Tak to bude kým krajina dlh nesplatí. No, všetci vieme, kedy asi.
  • 2. Výška platov nesmie byť stanovená podľa výšky škody, ktorú dokáže žiadajúca strana spoločnosti spôsobiť. Inak by mali najvyššie platy tí, ktorí nám sľúbia, že neotrávia vodovody.
  • 3. Rozum musí mať prednosť pred emóciami. Ovýške platov rozhodujú emócie na námestiach iba vkrajinách, ktoré čaká zhoršenie ekonomickej asociálnej situácie oproti tomu, ak by sa rozhodovalo racionálne, na základe predložených argumentov. Pomôžme si príkladom racionálne aemocionálne riadeného rozdelenia štátov. Česko - Slovenska aJuhoslávie.

Učitelia budú mať v roku 2012 vyššie platy v prieme o 5,7 percenta. Prečo? Pretože na to existujú racionálne argumenty. Napríklad ten, že v krajinách s úspešnými školskými systémami zarába učiteľ takmer 1,2 násobok priemernej mzdy v národnom hospodárstve (u nás má približne priemer). Pre náš postoj v rokovaniach o platoch bolo ale rozhodujúce nasledujúce porovnanie, ktorého zdrojom je OECD (Education at a Glance 2011): V krajinách OECD zarába učiteľ (na prvom stupni) 77% priemernej mzdy vysokoškolsky vzdelaného človeka,  učiteľ na druhom stupni cez 81%, učiteľ na treťom stupni 85%.

Slovenský učiteľ zarába priemerne pod 50% spomínanej úrovne na všetkých troch stupňoch. Za rok pritom odučí približne toľko hodín, ako priemerný učiteľ v krajinách OECD. Učitelia budú mať zvýšené tabuľkové platy aj na základe dohody s odborármi súvisiacej napríklad s presunom financií z minulou vládou sľúbenej bezplatnej vakcinácie, do miezd. O zvýšení platov učiteľov nebolo teda rozhodnuté  preto, lebo by sme sa obávali, že prestanú učiť deti, že sa začnú nepokoje na námestiach, ale na základe analýz a racionálnych dohôd.

Prečo sme nezvýšili učiteľom platy na úroveň bežnú v krajinách OECD? Pretože na základe rokovaní na Ministerstve financií sme dospeli k presvedčeniu, že vyšší nárast by ohrozil konsolidáciu verejných financií. Zvýšenie na úroveň platov učiteľov na 1,6 násobok, ktoré požadovala časť učiteľov, by zvýšilo verejný dlh o 439 miliónov eur. Je to suma, ktorá by v dnešnej situácii zrejme ohrozila schopnosti Slovenska financovať svoj dlh za relatívne dobrých podmienok. K vyššiemu rastu platov teda nedochádza preto, lebo by učiteľské odbory boli slabé, ale opäť preto, lebo na to existujú rozumné dôvody.

Od ľudí združených okolo pána doktora Kollára veru nepočuť takéto argumenty. Aspoň nie verejne. Skôr visí vo vzduchu hrozba, že ak nebudú peniaze, môžu byť ohrozené životy pacientov. Neviem o koľko by mali mať lekári na budúci rok vyššie platy. Ale som si istý, že v žiadnom,  prípade sa do ich výšky nesmie premietnuť prémia za možnosť, ochotu a schopnosť niektorých lekárov nepostarať sa o pacientov vo vážnom stave.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?